– korzyści wynikające z przyjęcia danej oferty (’’strategia marchewki”),
– korzyści emocjonalne i moralne („strategia dumy”),
– straty wynikające z odrzucenia danej oferty (’’strategia kija”),
– negatywne konsekwencje moralne w przypadku odmowy (’’strategia zawstydzania”).
– Proces przekonywania się obejmuje w negocjacjach następujące etapy:
– zachęcanie drugiej strony do rozmów,
– zrozumiałe przedstawianie stanowisk,
– trafne argumentowanie,
– ’’wrycie się” w pamięć drugiej strony,
– wdrożenie, skłonienie do praktycznych decyzji.
Zdolny negocjator musi być znakomitym słuchaczem i obserwatorem, przejawiać powinien obiektywizm, cierpliwość, wnikliwość, dokładność, otwartość, wrażliwość i wspieranie, zachęcanie rozmówcy. Przystępując do negocjacji powinno się wiedzieć, że:
– 1. Znajomość partnerów ułatwia prowadzenie negocjacji. Dobrze więc znać karierę zawodową rozmówcy, jego zainteresowania, nawyki, temperament, kontakty z innymi itp.:
– 2. Gdy powstaje impas w rozmowach, należy je przerwać i zorganizować wycieczkę, posiłek, zwiedzanie itp., a więc sytuację nieformalną, w której łatwiej przezwycięża się występujące sprzeczności:
– 3. Negocjując dbamy o własny interes, ale nie zapominamy też o interesie partnera:
– 4. Negocjacje powinny przebiegać w swobodnej atmosferze. Dobry dowcip opowiedziany w odpowiednim momencie może zmienić ciężką atmosferę rozmów:
– 5. Podczas negocjacji partnerzy siedzą naprzeciwko siebie. Bardzo ważne jest pierwsze wrażenie, jakie zrobiliśmy na kontrahencie:
– 6. Negocjator pamięta o zasadzie: ”Nie mów wszystkiego, co wiesz, ale zawsze wiedz co mówisz”.
Leave a reply