W podejściu do zarządzania ludźmi w firmach międzynarodowych można wyróżnić cztery główne sposoby, nawiązujące bezpośrednio do spotykanej często w literaturze przedmiotu klasyfikacji wzorcowych typów lub koncepcji przedsiębiorstwa międzynarodowego, a mianowicie:
– etnocentrycznego,
– policentrycznego,
– geocentrycznego,
– regiocentrycznego.
W etnocentrycznej, określanej również jako monocentryczna, koncepcji przedsiębiorstwa międzynarodowego wychodzi się z założenia o wyższości kraju ojczystego i funkcjonujących tam przedsiębiorstw nad tymi z krajów gościnnych i trzecich. Konsekwencją takiego podejścia jest strategia polegająca na eksportowaniu z centrali organizacji koncepcji menedżerskich oraz personelu do jej jednostek organizacyjnych lub partnerów za granicą. Również system podejmowania decyzji pozostaje w centrali firmy. Filie, oddziały zagraniczne danej firmy zarządzane są najczęściej przez menedżerów delegowanych z kraju rodzinnego (PCN), którzy określani są terminem „expatriatesTen typ przedsiębiorstwa międzynarodowego charakterystyczny jest dla wczesnej fazy internacjonalizacji działalności gospodarczej danej organizacji, w której obok istniejącego przekonania o wyższości własnego kraju i przedsiębiorstwa, występować mogą takie czynniki, jak niedostateczna informacja o kraju goszczącym lub stereotypowe postrzeganie panujących tam warunków.
Leave a reply