Poszukiwanie i podjęcie pracy zawodowej, szczególnie po raz pierwszy w życiu, wymaga od kandydata niejednokrotnie sporego wysiłku, połączonego ze starannym przygotowaniem się do osiągnięcia tego celu. Właśnie tym ostatnim problemem zajmiemy się obecnie.
Pierwszym i niewątpliwie najważniejszym działaniem jest dotarcie do ofert pracy lub złożenie własnej oferty. Gdzie szukać ofert pracy? Istnieje wiele instytucji i organizacji, które w tym pomagają. Są to:
– wyspecjalizowane instytucje i organizacje zajmujące się pośrednictwem w załatwianiu pracy: urzędy i biura zatrudnienia, prywatne biura pośrednictwa pracy,
– prasa: ogłoszenia w dziennikach i periodykach, prasowe wydawnictwa wyspecjalizowane w ogłaszaniu ofert i pośredniczeniu w ich realizacji, biuletyny gminne i miejskie oferujące miejsca pracy, pisma reklamowe,
– ogłoszenia radiowe i telewizyjne, specjalne audycje i giełdy miejsc pracy, komunikaty w osiedlowych telewizjach kablowych, audycje o rynku pracy,
– zakłady pracy: informacja o wolnych miejscach pracy i oferty pracy w działach zatrudnienia lub w kadrach (dział personalny), na zakładowych tablicach informacyjnych, u przedstawicieli zakładu w terenie (filie zakładu, biura terenowe, pełnomocnicy ds. zatrudnienia, właściciele mniejszych zakładów,
– osoby prywatne prowadzące działalność gospodarczą.
Jeśli nie jesteś bierny, tzn. nie ograniczasz się tylko do szukania odpowiedniej dla siebie oferty pracy, złóż własną ofertę, wykorzystując wymienione instytucje. Aktywne poszukiwanie pracy ma podwójny walor. Po pierwsze daje kandydatowi możliwość bezpośredniego wglądu i zetknięcia się z rynkiem pracy, po drugie stanowi źródło nowych doświadczeń społecznych i zawodowych, co w praktyce okazuje się być bardziej efektywne niż tylko odpowiadanie na oferty. Otóż wielu pracodawców wysoko ceni aktywność kandydata w poszukiwaniu pracy, jest to bowiem symptom świadczący o jego aktywności w ogólnym znaczeniu i odwadze osobistej w kontaktach społecznych. Dla pracodawcy rokowania takiego kandydata są dobre.
Leave a reply