Pisząc o strategii działania firmy na rynku międzynarodowym, A.K. Koźmiński zwraca uwagę, iż podstawowym problemem jest dokonywanie wyboru między zróżnicowaniem a standaryzacją sposobów uzyskiwania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej na poszczególnych rynkach.5 Wychodząc z powyższego założenia można wyróżnić cztery główne podejścia do strategii korporacji międzynarodowej:
– zintegrowane strategie krajowe,
– zintegrowane strategie globalne przedsiębiorstw,
– zintegrowane strategie globalne korporacji.fi
Rodzaj orientacji strategicznej firmy ponadnarodowej jest istotnym czynnikiem określającym podejście do zarządzania zasobami ludzkimi w tychże firmach. Interesującym podejściem do budowania strategii zarządzania zasobami ludzkimi w firmie międzynarodowej jest przyjęcie za punkt wyjścia stopnia spójności między strategią korporacji jako całości (firmy matki) a strategią jej spółek w innych krajach. Owa spójność determinowana jest przez dwa zasadnicze czynniki: orientację strategiczną całej korporacji oraz rodzaj konkurencji międzynarodowej.7 W tym drugim przypadku można wyróżnić konkurencję multilokalną, charakteryzującą się niezależnością na poszczególnych rynkach działania danej firmy oraz konkurencję globalną, przy której warunki konkurencyjności w poszczególnych krajach są od siebie uzależnione.
Jeżeli zestawimy ze sobą typy otoczenia konkurencyjnego firmy międzynarodowej z dwoma podstawowymi rodzajami orientacji strategicznej, to otrzymamy w efekcie różne możliwe warianty stopnia spójności między strategią całej korporacji (firmy matki) i strategiami jej spółek, jak i spójności z lokalnym otoczeniem. Ilustruje to tabela 1.
Leave a reply