Wszystko to stanowi możliwe źródła frustracji i konfliktów. Czy sprzeczności interesów nieuchronnie prowadzić muszą do konfliktów? Zapobieganie konfliktom nie jest łatwe. Realizacja tego zadania wiąże się, jak wynika z powyższego wyliczenia, z wieloma czynnikami, na które kierownictwo zakładu nie zawsze ma wpływ.
W zakładzie można jednak zapewnić podstawowe warunki ograniczenia konfliktów do minimum. Jednym z tych warunków jest właściwa organizacja pracy odpowiadająca wszystkim zadaniom zakładu i zapewnienie wszystkiego, co niezbędne, aby zakład należycie funkcjonował, zapewniając ekonomiczne rezultaty.
Drugi warunek wiąże się z zasadami wynagrodzeń. Muszą być jasne i zrozumiałe dla pracownika oraz skrupulatnie przestrzegane. Przede wszystkim muszą być sprawiedliwe, czyli uwzględniać kwalifikacje, faktyczny wkład pracy i wysiłek pracownika, jego odpowiedzialność oraz być zgodne z prestiżem poszczególnych stanowisk i zawodów.
Trzeci warunek łączy się z poprzednimi i polega na sprawnym systemie informacji, obejmującym bezwzględnie wszystkie sprawy mające znaczenie dla pracowników. Właściwa łączność i wymiana informacji w zakładzie i z jego otoczeniem stwarza odpowiednią płaszczyznę współpracy, przeciwdziała plotkom, które są podłożem najtrudniejszych do rozwiązania konfliktów irracjonalnych, gdyż liczą się w nich nie fakty, lecz wyobrażenia, podejrzenia, przypuszczenia, wymagające długotrwałego i nie zawsze efektywnego poszukiwania prawdy.
Leave a reply