Najogólniej mówiąc, zapobieganie konfliktom polega przede wszystkim na eliminowaniu takich zjawisk, które przez pracowników odczuwane są jako bezpośrednie przyczyny (przeszkody) zarówno w zakresie wywiązywania się z obowiązków, zaspokojenia ambicji zawodowych, jak i osiągania rzetelnych zarobków i zajmowania należnej związanej z własnymi kwalifikacjami pozycji społecznej.
Zapamiętaj: ważny jest styl zapobiegania i rozwiązywania konfliktów. Zarówno sytuacje trudne, jak i konflikty mogą występować w trzech płaszczyznach:
– w sferze intrapersonalnej, a więc wtedy, gdy osobnik przeżywa konflikt wewnętrzny:
– w płaszczyźnie interpersonalnej, gdy między dwojgiem ludzi, np. kolegami w pracy powstają zadrażnienia, antypatie, konflikty merytoryczne itp.:
– w płaszczyźnie społecznej, co polega na konflikcie pomiędzy pracownikiem a grupą pracowników lub pomiędzy grupami pracowniczymi, np. kierownictwo-pracownicy, pracownicy-klienci. Wyróżnia się trzy zasadnicze grupy konfliktów. Konflikty między:
– dążeniem a dążeniem,
– unikaniem a unikaniem,
– dążeniem a unikaniem.
Konflikt między dążeniem a dążeniem ma miejsce wtedy, kiedy występują dwa atrakcyjne dla nas cele, a tylko jeden z nich może być osiągnięty. Konflikt tego typu będzie przeżywał ktoś, kto ma do wyboru dwie jednakowo atrakcyjne posady i nie może się zdecydować, którą z nich wybrać. Może się zdarzyć, że długie wybieranie lepszej posady spowoduje stratę obu. Będzie to negatywne następstwo konfliktu i może wywołać stres psychiczny.
Leave a reply